Amazon SEO

Søgemaskineoptimering (SEO) henviser til alle de aktiviteter, du udfører for at øge et websteds synlighed i organiske søgeresultater i søgemaskiner.  Ikke alle er klar over, at Amazon også er en søgemaskine, hvor du kan optimere og får en højere placering af din produktside på samme måde som du optimerer for at blive set på Google. Den store forskel er, at rangeringsfaktorerne på Amazon stiller andre krav til dig.

Indhold

Hvad er Amazon SEO?

Når du optimerer dit indhold, gør du det lettere for Amazon at finde dine produkter og vise det til kunder, der leder efter noget som dit produkt. Optimerer du produktbeskrivelserne betyder det altså, at du får en bedre placering på søgeordsresultaterne hvilket resulterer i mere synlighed og dermed højere chance for mere salg. Den store forskel sammenlignet med traditionel SEO er, at der er færre ting, der bestemmer din placering. Kort sagt ville man sige, at Google er et sted, hvor du “finder information”, mens Amazon er et sted, hvor du “køber ting”. Dette er en enorm forskel, fordi det påvirker hvilke placeringfaktorer du skal arbejde på, for at placere dig højere på hver platform.

Hvordan fungerer Amazons søgemaskine “A9”

Der er flere placeringsfaktorer, der er vigtige, når man laver Amazon SEO, men de ni mest almindelige er:

  • Produkttitel
  • Produktbeskrivelse
  • Produktpris
  • Hvilken procentdel af besøgende ender med at købe
  • Produktbilleder
  • Produktanmeldelser
  • Produktets mærke
  • Dit brand som sælger
  • De nøgleord, du bruger internt til at beskrive produktet

Tilfredse kunder og gode resultater på Amazon går hånd i hånd

For at kunne opleve success med Amazon SEO, er det vigtigt at forstå, at Amazon på belønner de sælgere, der har flest tilfredse kunder. Derfor bliver du nødt til at arbejde på at optimere dit produkts side så meget, at kunderne er tiltrukket af at købe fra dig. Derefter skal du sørge for, at dine produkter lever op til kundens forventninger, så ingen produkter bliver leveret tilbage.


Placeringen af et produkt bestemmes desuden af en algoritme kaldet “A9”. Da denne algoritme grundlæggende afgør skæbnen for din succes på Amazon, er det en god ide at forstå det lidt bedre. Amazon står for 48% af alt e-handel i USA, mens de på verdensplan står for 18%, og dette tal er i konstant stigning. Med millioner af produkter at vælge imellem udfører købere hundreder af millioner af søgninger på Amazon hver måned. For hver enkelt søgeforespørgsel skal Amazon – inden for få millisekunder – beslutte, hvilken af de hundreder af millioner af produkter, de vil vise først, næst osv. 


For at danne sig en bedre forståelse for, hvordan man kan påvirke dette, bør man taget et kig på hvordan denne rangering bliver afgjort fra Amazons side. Sandsynligheden for, at produktet bliver købt, er en af de faktorer, som er afgørende for, hvordan et produkt rangerer på Amazon. Tre parter mødes nemlig på siden; En køber, en sælger og Amazon som virksomhed. Hvad køberen og sælgerens rolle er, er selvsigende, mens hvilken værdi Amazon er ude efter, måske ikke er så ligetil. For Amazon gælder det om at generere indtægter, for virksomheden tjener kun penge, hvis et salg finder sted da de modtager provision. Dog har alle tre parter det til fælles, at de ønsker, at en transaktion finder sted. Amazons mål er derfor at opbygge en algoritme, der øger antallet af transaktioner. For at gøre dette, placerer Amazon det produkt som der er størst sandsynlighed for at købere køber på de højest rangerende sider. Et populært produkt vil derfor naturligt rangere højere. Det er nemlig Amazons opgave at rangere alle produkter efter købssandsynlighed. Dette resulterer derfor også i en cyklus, da A9 algoritmen gør, at jo flere gange folk køber dit produkt, jo oftere bliver dit produkt vist for andre potentielle købere, hvilket derfor øger sandsynligheden for endnu et salg. 


At optimere sin placering på Amazon kan resultere i stor værdi, da der hvert sekund gennemføres køb for 30.000 kroner på siden. Til trods for, at Amazon ikke på nuværende tidspunkt har den samme dominerende placering som Google, når det kommer til SEO, bliver Amazon en alt mere guldgrube i takt med, at platformen udvides til flere og flere lande, samt får øget opmærksomhed. Uanset om man er en dansk eller amerikansk virksomhed, findes der derfor en kæmpe mulighed for vækst i at rangere højt på Amazon. 

 

Sådan fungerer optimeringen af dine Amazon produkter

Præcis som Googles søgemaskine, fungerer Amazon også på den måde, at når du optimerer dit indhold, forbedres klikfrekvensens (CTR) og konveteringsraten (CR), hvilket i sidste ende betyder mere salg og dermed forbedring af dit produkts placering. At overlade denne opgave til professionelle, som forstår sig på, præcis hvordan beskrivelsen og indholdet af et produkt kan resultere i flere besøgende, er derfor en god idé, for at sikre, at alle faktorer der gør sig gældende i succesfuld indhold, er taget med i mente. Som nævnt er der en række af placeringsfaktorer, som Amazon opererer med, der kan optimeres heriblandt;

 

Produkttitel og -beskrivelse

Produkttitlen er det første brugeren møder, og den skal derfor være fængende samtidig med, at det ikke misleder brugeren om præcis hvad dit produkt er. Det skal ses som overskriften på en artikel, der har til formål at få brugeren til at vælge dit produkt, fremfor en anden udbyders. En god produkttitel er første skridt på vejen til at rangere højt på Amazon. Udover, at titlen skal være gennemtænkt, skal den længere produktbeskrivelse selvfølgelig også leve op til nogle kriterer. Der er forskellige aspekter af hvordan teksten komponeres, som resulterer i øget klik og salg, som generelt gør sig gældende for samtlige søgemaskiner, der findes. Dette inkluderer blandt andet at produktbeskrivelsen;

  • informerer om alle produktets funktioner og formål.
  • fremhæver fordelene og USP’erne (unique selling proposition) ved dit produktet – altså fortæller brugeren hvordan produktet kan gavne dem.
  • præsenterer produktet på appellerende vis, samtidig med at brugeren ikke er i tvivl om hvordan produktet bruges samt købes.

Produktbilleder

Det første produktbillede i søgeresultaterne er normalt det første kontaktpunkt mellem dit produkt og kunden. Besøgende klikker oftere på et søgeresultat, når det har et fængende og lækkert hovedbillede. Tiltalende og konverteringsvenlige produktbilleder kan overtale kunder til at købe dit produkt og dermed forbedre din konverteringsfrekvens (CR) og salg, hvis du vælger med omhu. Produktbillederne skal være med til at besvare kundernes spørgsmål om produktet og give dem al den information, de har brug for til at træffe en informeret købsbeslutning – i et format, der er let at forstå. Potentielle købere dømmer hurtigt, så hvis produktbillede er dårligt, tænker de, at produktet ikke kan være meget bedre. 

 

Søgeordene forbundet med dit produkt

Er de rigtige nøgleord flettet ind i produktets indholdstekst, åbner dette først og fremmest op for, at dit produkt vises i den rigtige sammenhæng ved de rigtige søgeresultater. Husk på, at køberen kan kun finde dit produkt på Amazon, hvis din produktside indeholder alle de nøgleord, som køberen bruger i deres søgning. Dit første skridt i søgeordsoptimering er derfor at identificere alle relevante søgeord hvorefter disse skal inkluderes i produktets tekst og potentielt produkt titlen også. Hvordan man bærer sig ad med dette, er heldigvis noget vi hos Organic Growth er specialister i, og derfor ved præcis hvordan man arbejder med på bedste vis. Gennem vores søgeordsanalyser kan vi fastslå hvilke søgeord der skal inkorporeres i dit indhold, for at dit produkt bliver vist i de rigtige søgeresultater. Når dette er kortlagt, bruger vi vores skarpe pen til samtidig at sørge for, at søgeordene bliver flettet ind i produktteksten på bedst fængende vis i en engagerende tekst, der med garanti vil fange køberens opmærksomhed.

 

Vedligeholdelse af dine Amazon listings

Når først du har fået dit produkt på Amazon op at køre med en fyldestgørende med beskrivelse som forhåbentlig perfomer godt, betyder dette ikke at du derfra kan hvile på laurbæerne. Det kræver nemlig vedligeholdelse for at sikre at din høje ranking på Amazon forbliver. Det er vigtigt at du vedligeholder dine listings i forhold til produktanmeldelser og eventuelle kundespørgsmål. Jo flere produktanmeldelser (og jo bedre de er) jo højere placerer Amazon dit produkt. Det førstnævnte er ikke altid i dine fulde kontrol og kommer selvfølgelig an på dit produkt og kundeservice.

Anmeldelserne er essentielle for din CTR og salget af et produkt, hvorfor det også har indflydelse på, hvor godt du rangerer. Når en potentiel kunde støder på dit produkt, har de en stor tendens til at scrolle ned i feedet og læse feedback fra tidligere købere. Alle sælgere bestræber sig selvfølgelig på at have de bedste anmeldelser af deres produkt, og selvom du ikke kan ligge ord i munden på kunden og deres oplevelse af produktet, er der andre tiltag du kan indføre, for at øge synligheden af dine produktanmeldser. Antallet af produktanmeldelser spiller nemlig også en rolle for hvordan du rangerer på Amazon.

Du kan øge dit antal anmeldelser på forskellige måder. Generelt øges en kundes lyst til at indsende en anmeldelse i takt med enfremragende kundeservice. Dog kan du også hjælpe lysten på vej gennem andre forskellige værktøjer blandt andet;

    • Amazon Early Review-program: For et gebyr på 380 kroner sender Amazon opfølgende e-mails til folk, der har købt dine produkter, og tilbyder dem en belønning på op til 40 kroner for at give en anmeldelse. Dog gælder dette kun for produkte med mindre end 5 anmeldelser og som har en pris på mere end 100 kroner. Programmet stopper enten efter 1 år, eller når dit produkt har modtaget 5 anmeldelser.

 

  • Giv kunder en rabatkode for at tilskynde til mersalg og derved mulighed for flere anmeldelser: At opfordre til dette er i sig selv en rigtig god tilgang, men udfordringen er, at Amazon markerer produktanmeldelser, der er resultatet af et køb med en rabatkode, som “ubekræftet”. Og der er også en grænse for, hvor mange ubekræftede anmeldelser et produkt kan få, før det bliver blokeret for denne form for feedback.

Sådan forbedrer du din produktbedømmelse

 

Sørg for at engagere dig med dine anmeldelser regelmæssigt for at opretholde en høj produktbedømmelse. Du skal især kommentere på negative kundeanmeldelser. Som sælger eller producent kan du tilføje dit perspektiv og kaste et bedre lys over anmeldelsen, så de dårlige anmeldelser ikke skræmmer potentielle købere væk.

Denne praksis hjælper dig med at opretholde din konverteringsfrekvens for fremtidige kunder. Det viser også fremragende kundeservice og kan overtale kunden til at ændre anmeldelsen eller måske endda at fjerne den helt.

 

Besvarelse af kundespørgsmål og -svar


Udover at vedligeholde og kontinuerligt opdatere produktanmeldelser, er det også vigtigt at du interagerer med dine kunder og besvarer de eventuelle spørgsmål, de måtte sidde med om dit produkt.  De spørgsmål, som kunderne kan stille på produktsiden, er lige så vigtige som anmeldelserne. Kunder spørger ofte om specifikke detaljer, som de ikke kan finde på produktsiden og det er derfor dit ansvar at sørge for, at de får de svar, de behøver. Sælgere, leverandører og andre kunder kan også besvare spørgsmålene på Amazon siden. Når dine produkter sælger godt, vil du sandsynligvis modtage en overvældende mængde kundefeedback. At lægge en plan for, hvordan kommunikationen skal forløbe mellem dig og dine kunder, er essentielt for enhver butik, der ønsker at vedligeholde deres gode rangering på Amazon.

 

Hvilken strategi der giver mest mening og udbytte for lige netop din virksomhed er noget vi har en god forståelse for, og vi kan i samarbejde med dig udvikle en slagplan for, hvordan du bedst vedligeholder din gode Amazon rangering. 

Vores ydelser

SEO

SEO er nøglen til at optimere din tilstedeværelse online og få kunderne til at finde dig. Vi laver en langsigtet og unik SEO-strategi til din virksomhed.

Content strategy

Med udgangspunkt i strategiplanlægning og teknisk SEO udarbejder vi en skræddersyet content strategy, som vil få flere kunder til at vælge dig.

Google My Business

Med mange års erfaring i Google My Business tilbyder vi en komplet Google My Business-løsning, der er tilpasset jeres behov.

Amazon SEO

Har du overvejet at Amazons platform til at sælge dine produkter?

Med en tilpasset løsning, hjælper vi med at gøre dine produkter synlige på Amazon

STOR ROS. Brug praktikere som Lauge, der ved, hvad han taler om. Imponerende, at han både kan holde oplæg og samtidig køre workshop for ... var vi 40 mennesker? Helt formidabelt, at han kan løse folks problem på stedet, samtidig med at vi alle får relevante input!
Kursist, journalist og kommunikationskonsulent