Skip to main content

Ingen bindingsperioder

Lauge Hybel
10. februar 2022

Som kunde hos Organic Growth har vi valgt, at du ikke skal bindes. Hvis du af den ene eller anden grund ønsker at opsige samarbejdet, så skal du selvfølgelig have mulighed for det.

Hvorfor tror vi ikke på bindingsperioder?
Virksomheder, der arbejder med online markedsføring, vil ofte argumentere for, at bindingsperioder er et “nødvendigt onde”, da online markedsføring tager tid. Især er det et velkendt udsagn, at SEO tager tid (det kan i øvrigt diskuteres, men det bliver i et andet blogindlæg).

Vi har altså at gøre med et produkt, hvor det kan tage tid, før du som kunde mærker afkastet. Et produkt, hvor du kan have svært ved at gennemskue omfanget af opgaver. Ræsonnementet bliver ofte, at man skal bruge bindingsperioder for at sikre, at virksomheden modtager betaling for det udførte arbejde. Hos Organic Growth er ræsonnementet et andet, og vi ser helt åbenlyse grunde til ikke at bruge bindingsperioder.

Resultaterne skal retfærdiggøre et langt samarbejde, ikke en bindingsperiode
Det burde være åbenlyst. Hvis vi skaber resultater, er du som kunde tilfreds, og din investering i os er retfærdiggjort. Vi kommer aldrig til at være i en situation, hvor vi tvinger dig til at blive i butikken, hvis du ikke har lyst. Udover profit er der intet logisk argument for det modsatte.

At stoppe et samarbejde bliver ofte set som et nederlag, men der kan være omstændigheder, som desværre gør en opsigelse nødvendig. Det kan være grundet personlige årsager, eller det kan være, at vi som marketingvirksomhed har “sejret os selv ihjel” ved at skabe så gode resultater for dig, at du har fået råd til at ansætte en i din virksomhed, som kan varetage de opgaver, der før var en del af samarbejdet med os. En bedre opsigelse findes ikke!

Hvorfor arbejde med kunder, som ikke ønsker at være kunde?
Først og fremmest ønsker vi ikke at arbejde med kunder, som ikke ønsker et samarbejde. Vores samarbejde med dig som kunde skal bære præg af gensidig tilfredshed. Arbejdslivet er for kort til krisemøder og dårlige samarbejder.

For at undgå ovenstående forsøger vi at skabe gennemsigtighed via rapporter og løbende sparring. Som kunde hos Organic Growth skal du aldrig sidde tilbage med et indtryk af, at der ikke bliver lavet noget. Derfor afleverer vi hver måned en individuel rapport til hver af vores kunder, som giver indblik i hvilke opgaver, der er lavet, og hvilket afkast, de har givet. Ved at aflevere rapporter, som tydeliggør arbejdets omfang og resultater, bliver du klogere på processen, og det er en helt afgørende brik i et godt samarbejde.

Vær kritisk, og spørg dig selv, hvorfor det er nødvendigt med en bindingsperiode

  • Er virksomheden mistroisk over for dig som kunde? Er de bange for, at du er en dårlig betaler? Det lyder ikke som en sund start på et samarbejde.
  • Er de bange for, at du ikke forstår omfanget af det arbejde, der skal laves? Husk, at det er virksomhedens opgave at stå for grundig og forståelig overlevering, så du ved præcis, hvad projektet indebærer.
  • Stoler virksomheden ikke på, at du forstår, at online markedsføring tager tid? Igen er det deres opgave at sikre, at du som kunde forstår det, og det kan ikke gøres med en bindingsperiode. Hvis du opsiger et SEO-samarbejde efter 3 måneder, har du ikke fået det fulde udbytte af de penge, du har investeret.

I sidste ende handler det om troværdighed. Og i mine øjne er der intet troværdigt i bindingsperioder. De primære årsager til bindingsperioder er udelukkende til marketingvirksomhedens fordel og ikke til din som kunde. Så tænk dig godt om, før du underskriver et samarbejde med bindingsperiode.