Skip to main content

Nej tak til pakkeløsninger

Lauge Hybel
10. februar 2022

I dette blogindlæg vil jeg gå i dybden med et af de aspekter, som understøtter vores indgangsvinkel til vores specialisering: Ingen pakkeløsninger.

Da jeg i 2019 startede Organic Growth, ønskede jeg at indgå i nogle sjove og spændende projekter, hvor jeg havde et tæt samarbejde med kunden. Dette ønske har vi opnået ved et indgående kendskab til lokal SEO samt ved at lave skræddersyede strategier til hver enkelt kunde. Grunden til, at vi arbejder med skræddersyede strategier i samspil med lokal SEO, er, at det har nogle klare fordele for os som eksperter, og at det giver bæredygtig vækst samt langsigtede resultater for vores kunder. Derfor ville det heller ikke give mening for os at tilbyde vores kunder pakkeløsninger.

En typisk pakkeløsning vil være den klassiske pakke 1, pakke 2 og pakke 3. Pakkerne er ofte sammenlignet med hinanden, så kunden kan se den konkrete forskel ved den enkelte pakke. Disse pakker vil typisk blive præsenteret for alle kundetyper, da pakkerne understøtter en automatiseret indgangsvinkel til projektet. Det vil sige, at frisøren og advokaten vil blive præsenteret for samme pakker. I vores optik bør og skal indgangsvinklen til de to cases være helt forskellige. I stedet for at præsentere pakke 1, pakke 2 og pakke 3 på første møde, får vores kunder altid præsenteret en skræddersyet 6-måneders strategi, som tager udgangspunkt i en SEO audit, søgeordsanalyse og konkurrentanalyse. Hvis kunderne skal vælge os, så skal de vælge os pga. kvaliteten og grundigheden i vores arbejde. Det lyder måske som et stort forarbejde, men indgangsvinklen til vores kunder vil altid være kvalitet frem for kvantitet. Det gælder fra første møde.

ARGUMENTER FOR AT LAVE SKRÆDDERSYEDE LØSNINGER

Hver kunde er unik
Alle virksomheder har forskellige udgangspunkter for succes på søgemaskinen. Vores overbevisning er, at man ikke bør sætte forskellige virksomheder ned i de samme kasser.

Pakkeløsninger er tidseffektive, men resultatineffektive
Ved at skræddersy strategien til den enkelte kunde, kan du eksekvere på de vigtigste aspekter, og du er ikke dikteret af en kontrakt. Det betyder også, at der ligger meget benarbejde i analyse- og strategiplanlægning, men det er nøglen til at skabe gode resultater. Lad os antage, at vi starter en ny kunde op. Kunden har en stærk hjemmeside, men mangler en masse indhold. I sådan et tilfælde prioriterer vi at udvide hjemmesiden med fokus på lokal SEO og indhold, der rammer virksomhedens målgruppe. Hvis der derimod blev arbejdet med pakkeløsninger, ville det være kontrakten som dikterede arbejdsformen. En kontrakt vil eksempelvis ofte indeholde et bestemt antal tekster, hvilket er uhensigtsmæssigt, da det vil begrænse mulighederne for at producere mere indhold til kunden.

Du er nødt til at kende din kunde, for at lave en skræddersyet strategi
At lave en skræddersyet strategi kræver, at du lærer din kunde at kende. Det er enormt vigtigt, at man kender til kundernes vigtigste segment, områderne de opererer i og relevante højsæsoner, så strategien kan tilpasses efter det.

Vi ønsker ikke at begrænse os selv
Dette punkt er en opfølgning på ovenstående. Kontrakter og pakkeløsninger begrænser eksperterne i deres initiativer. For os handler det ikke om, at kontrakten skal definere indsatsen, derimod er det vores vurdering og kundens ønsker og drømme, som er centrale.

Du lærer kun af dine fejl ved at rette op på dem
Vi evaluerer hver måned på hver eneste kunde. Det gør vi, da søgemaskineoptimering er en flydende strategi, som skal tilpasses løbende ud fra den data, man indsamler. Med pakkeløsninger er dette en svær øvelse, da timeforbruget på forhånd er fordelt på opgaver. Dette er endnu en grund til, vi ikke arbejder med pakkeløsninger hos Organic Growth.

Lauge Hybel, CEO