Skip to main content

Artikel

Checkliste: Er din hjemmeside optimeret til at skabe konverteringer?

Robin Lau
Webdesigner
Hjemmeside

Hej selvstændige erhvervsdrivende, marketingmanager eller CEO – og selvfølgelig dig der arbejder med hjemmesider og salg. Dette blogindlæg er til dig. I dit arbejde er det helt sikkert vigtigt, om du sælger produkter eller services, at du har en hjemmeside, der er optimeret til at skabe konverteringer. 

Konverteringer er alfa omega for virksomheder, fordi de sørger for, at hjulene på bussen drejer rundt for virksomheden. Derfor har vi skrevet dette indlæg. Hos Organic Growth arbejder vi med digital markedsføring i krydsfeltet mellem marketing og teknologi. Vores hold af eksperter er skarpe inden for SEO, Google Ads, hjemmesideopbygning og -optimering.erunder er den væsentlige opgave at sørge for, at vores kunders virksomheder er maksimalt optimeret til at skabe konverteringer. 

I dette indlæg får du vores checkliste, hvor du kan gennemgå, om din hjemmeside er sat op til at skabe konverteringer. 

Hvad er en konvertering i hjemmeside-regi? 

First things first. Lad os slå fast hvad vi mener, når vi taler om en konvertering. 

En konvertering betyder, at en besøgende på din hjemmeside udfører en ønsket handling. Hvilken handling, der tæller som en konvertering, afhænger af din virksomheds mål.

Eksempler på konverteringer:

  • Ecommerce: En besøgende køber et produkt
  • Leadgenerering: En bruger udfylder en kontaktformular eller tilmelder sig et nyhedsbrev
  • SaaS & abonnementer: En bruger tilmelder sig en gratis prøveversion af produktet
  • Medie & indhold: En besøgende downloader en e-bog eller klikker på en annonce

Konverteringsraten (CR) måler, hvor stor en procentdel af dine besøgende på hjemmesiden, der egentlig konverterer. En høj konverteringsrate betyder, at din hjemmeside er effektiv til at få brugerne til at handle. Det er målet, når vi arbejder med konverteringsoptimering, som vi også kalder CRO (Conversion Rate Optimization).

Hvad er konverteringsoptimering (CRO)? 

Vi har nu defineret, hvad en konvertering er. Næste skridt er at beskrive, hvad konverteringsoptimering er, og hvordan man lige griber dette an. 

CRO (Conversion Rate Optimization) eller konverteringsoptimering handler om at optimere din hjemmeside, så flere af dine besøgende bliver til kunder, leads eller udfører en ønsket handling, alt efter hvad dit specifikke mål for konverteringen er. Det betyder, at du får mere værdi ud af den trafik, du allerede har – uden nødvendigvis at skulle bruge flere penge på annoncering eller SEO.

For virksomheder, der ønsker at maksimere afkastet af deres marketingindsats, er CRO en afgørende disciplin. Små ændringer som en tydeligere call to action-knap, hurtigere loadtid eller en bedre struktureret landingsside kan have en enorm effekt på konverteringsraten. Ofte er det ikke store redesigns af hele hjemmesiden der er nødvendig, men i stedet præcise justeringer baseret på data og brugeradfærd, der skaber de bedste resultater.

Ved at arbejde strategisk med CRO kan du sikre, at din hjemmeside tiltrækker besøgende, men vigtigst af alt, får de besøgende til at handle og konvertere. 

1. Forstå din målgruppe

  • Hvorfor? En effektiv optimering starter med en dyb forståelse af, hvem dine kunder er, deres behov og deres adfærd.
  • Hvordan?
    • Brug data fra Google Analytics, heatmaps og session recordings.
    • Opbyg personas for at sikre, at optimeringsstrategierne adresserer specifikke målgrupper.

2. Tydelig value proposition

  • Hvorfor? Hvis din værdi ikke hurtigt fremgår af din side, er brugerne hurtige til at smutte videre. Value propositions kommunikerer og gør det tydeligt for brugeren, hvorfor hun eller han skal vælge dig.
  • Hvordan?
    • Placer din værdi i overskrifter, hero-sektioner og produktbeskrivelser.
    • Fokuser på, hvordan du løser kundens problem bedre end konkurrenterne.

3. Kundeudtalelser og anmeldelser

  • Hvorfor? Sociale proof øger tilliden og reducerer kundens usikkerhed ved at investere i dine services eller produkter. Social proof kan være mange ting, såsom logoreferencer fra andre kunder, samarbejdspartnere, kundeudtalelser, case stories eller anbefalinger.
  • Hvordan?
    • Tilføj kundeudtalelser på nøglesider såsom kontakt- eller servicebeskrivelser.
    • Integrér anmeldelser fra Trustpilot, Google Reviews eller lignende.
    • Vis ratings tydeligt (fx 4,8/5 baseret på 200 anmeldelser).

 

4. Brug af cases og logoreferencer

  • Hvorfor? Cases demonstrerer, hvordan din løsning virker i praksis, og logoreferencer signalerer troværdighed.
  • Hvordan?
    • Lav kortfattede cases, der præsenterer en udfordring, løsning og resultat, og viser, hvordan din virksomhed arbejder.
    • Placer kendte kundelogoer i en synlig sektion på hjemmesiden. 

 

5. Optimeret call-to-action (CTA)

  • Hvorfor? En stærk CTA guider brugeren til næste skridt og sikrer højere konverteringer.
  • Hvordan?
    • Brug klare, handlingsorienterede ord som: “Få et gratis tilbud nu.”
    • Eksperimentér med placering og design – farver, størrelser og tekst.

 

6. Gør kontakt- og beslutningsprocessen enkel for B2B-kunder

  • Hvorfor? I B2B er beslutningsprocessen ofte længere og involverer flere interessenter. Hvis det er besværligt at få information, kontakte jer eller anmode om et tilbud, risikerer I at miste potentielle kunder.
  • Hvordan?
    • Gør det nemt at anmode om et tilbud eller en demo – Tilbyd en enkel kontaktformular eller en mulighed for at booke et møde direkte via hjemmesiden.
    • Hold kontaktformularen simpel – Begræns antallet af felter til det absolut nødvendige, fx navn, e-mail og kort besked. Undgå at bede om irrelevante detaljer for tidligt.
    • Tilbyd ressourcer til at støtte beslutningen – Case studies, whitepapers eller webinarer kan hjælpe potentielle kunder med at få de nødvendige oplysninger uden at skulle kontakte jer først.

7. Intuitiv menustruktur og navigation

  • Hvorfor? En letforståelig menustruktur gør det nemt for brugerne at finde, hvad de leder efter og reducerer bounce rates.
  • Hvordan?
    • Brug en hierarkisk struktur med klare kategorier. Undgå dead ends, døde links og for mange menupunkter og sider. 

8. Mobile-first optimering

  • Hvorfor? Over 50% af internettrafikken kommer fra mobile enheder, så en dårlig mobiloplevelse koster kunder. Derfor er det vigtigt, at mobilversionen af hjemmesiden er optimeret og skaber en god brugeroplevelse. 
  • Hvordan?
    • Sørg for, at din hjemmeside er mobilvenlig og hurtigt indlæses.
    • Brug letlæselige fonte og store klikbare knapper.
    • Test din hjemmeside på forskellige skærmstørrelser og enheder.

9. Brug af visuelle elementer

  • Hvorfor? Visuelle elementer fanger opmærksomhed og kan formidle komplekse informationer hurtigt.
  • Hvordan?
    • Brug billeder af dit team, kontor eller ydelser for at skabe en personlig forbindelse.
    • Tilføj infografikker, der forklarer din proces eller dine resultater.
    • Brug video til at introducere din virksomhed eller vise en kundecase.

10. FAQ-sektioner

  • Hvorfor? Ofte stillede spørgsmål reducerer usikkerhed og adresserer forbehold, som kunder kan have før køb.
  • Hvordan?
    • Indsæt en FAQ på service-, kontakt- og pristilbudssider.
    • Optimer spørgsmål og svar med schema markup for at fremstå i Google’s rich snippets.
    • Opdater løbende FAQ’en baseret på kundernes spørgsmål.

11. Trust signals og garantier

  • Hvorfor? Troværdighed og sikkerhed er afgørende for, at brugere vælger at samarbejde med dig.
  • Hvordan?
    • Vis certificeringer eller branchegodkendelser.
    • Tilføj garantier såsom “100% tilfredshedsgaranti” eller “Ingen skjulte gebyrer”.
    • Fremhæv dine års erfaring, kundetilfredshed eller andre troværdighedsfaktorer.

 

12. Brug af scarcity og urgency

  • Hvorfor? At skabe en følelse af knaphed eller tidspres kan motivere kunder til hurtigere handling.
  • Hvordan?
    • Tilføj tekst som “Begrænset antal pladser tilbage” på events eller konsultationer.
    • Fremhæv deadlines for kampagnetilbud eller tilmelding til ydelser.
    • Brug en nedtællingstimer for at skabe urgency på fx webinar- eller kursussider.

 

Hvordan står det til med din hjemmeside? 

Du er nu blevet klogere på 12 konkrete områder, hvor du kan optimere din hjemmeside og sørge for, at den skaber flere konverteringer. Konverteringsoptimering handler ikke nødvendigvis om at ændre alt på én gang, men om at arbejde strategisk med små justeringer, der kan have en stor effekt. Ved at bruge vores checkliste kan du identificere områder, hvor din hjemmeside kan forbedres og skabe flere konverteringer. 

Måske har du fået blod på tanden til at optimere – og måske synes du, at det virker som en stor mundfuld. Den gode nyhed er, at vi hos Organic Growth er klar til at tage et kig på din hjemmeside med professionelle øjne og konverteringsbrillerne på. På den måde kan vi hurtigt evaluere, hvor hjemmesiden befinder sig nu, og hvordan man kan sætte ind for at optimere og skabe konverteringer gennem forbedringsmuligheder og løsninger, der giver målbare resultater.

Hvis du er frisk på, at vi laver en professionel gennemgang af din hjemmeside, kan du tage fat i os her. Så tager vi en snak om hvordan vi kan hjælpe dig med at maksimere din konverteringsrate. 

Forvandl din hjemmeside til en konverterende salgsmaskine

Drømmer du om en federe hjemmeside? At få flere brugere der konverterer til betalende kunder? At optimere brugeroplevelsen på din hjemmeside, så dine kunder ikke farer vild? At din side er maks optimeret?

Det lover vi, at vi lynhurtigt og effektivt kan klare for dig. Tag fat i os og lad os tale om, hvordan vi hjælper dig videre og sørger for, at du opnår dine mål gennem en skarp og konverterbar hjemmeside.