En guide til, hvordan du bedst udnytter din Google Business Profile

Maria Grønvall
13. september 2022

Din virksomhed skal være oprettet på Google Business Profile! Især hvis du ejer en lokal virksomhed eller en virksomhed med flere lokationer og ønsker flere butiksbesøg, er det essentielt at brugere kan finde dig via Google Business Profile.

Herunder gennemgår vi de vigtigste ting, du skal huske at inkludere i din virksomhedsprofil.

 

1. Sørg for at de vigtigste informationer er up to date 

Du kender det garanteret selv – der er ikke noget værre end at køre forgæves til en forretning, fordi ejeren har glemt at opdatere deres åbningstider på deres virksomhedsprofil. Så sørg for, at vigtige informationer som telefonnummer, adresse og åbningstider er opdateret, og husk at ændre dem, hvis I flytter adresse, skifter åbningstider eller telefonnummer.

2. Husk søgeord 

Foruden de ovenstående praktiske informationer, bør du også sørge for, at din virksomhedsprofil er opdateret ift. den branche, du arbejder i. Google læser nemlig de informationer, du indtaster i virksomhedsprofilen, så du bliver vist i de søgninger, Google synes du er relevant. Så vær opmærksom på, at du bruger relevante søgeord.  

3. Men…  

…du skal ikke drukne din virksomhedsprofil med søgeord. Det kan Google IKKE lide, og det kan have indflydelse på dine rangeringer, hvis du drukner dine informationer med søgeord uden relevant kontekst. 

4. Brug tid på at gøre din virksomhedsprofil personlig 

Det er vigtigt, at der lægges noget tid og energi i at customize din virksomhedsprofil. Brug billeder, som viser virksomheden, på den måde du ønsker. Udvælg også nogle gode billeder, som kan fortælle lidt om dit produkt eller din ydelse samt billeder af medarbejdere.

Hvis du ikke selv tilføjer billeder til din virksomhedsprofil, kan du risikere, at Google selv udvælger nogle billeder som fx et kedeligt streetview billede.  

5. Brug Google Business Profile til at styrke din kommunikation

Hvis du følger de ovenstående fire råd, er du ved at være godt i mål med din virksomhedsprofil, og herfra er du klar til at bruge Google Business Profile til at styrke din virksomhedskommunikation og positionering.

Herunder er to konkrete råd, du kan eksekvere på med det samme.

6. Boost din virksomhedsprofil med anmeldelser

Vi ved, at brugere tillægger anmeldelser stor værdi. Du kan derfor styrke din virksomhed med anmeldelser fra dine kunder. Til at starte med er den nemmeste måde at få anmeldelser på ved at spørge dine kunder. Som oftest vil kunder, der har haft en positiv oplevelse gerne hjælpe med en god anmeldelse, hvis man spørger. Måske det kan virke en smule unaturligt for dig at spørge dem, men tænk på, hvor stor en investering hver anmeldelse er i din virksomhed.  

7. Skab større tillid til kunder samt potentielle kunder ved at svare på dine anmeldelser

En måde du kan få din virksomhed til at fremstå endnu mere seriøs samt at connecte med din målgruppe, er ved at svare på de anmeldelser, som er relevante at svare på. Det kan være der er en anmeldelse, som giver dig mulighed for at markedsføre en bestemt ydelse eller jeres gode kundeservice, hvis en kunde har haft en mindre god oplevelse hos jer. Så tænk over, hvordan du kan bruge anmeldelserne i en markedsføringsstrategi, som viser din virksomhed på den måde, du ønsker potentielle kunder skal se den.  

Selvom Google Business Profile er ganske gratis og tilgængeligt for alle, så vælger de fleste virksomheder at samarbejde med et bureau, som står for håndteringen af deres virksomhedsprofil, samt at udføre og kontinuerligt opdatere efter den rette Google Business Profile-strategi.

Kontakt os for en uforpligtende snak om din virksomhedsprofil på Google Business Profile. 

"THE BEST MARKETING DOESN’T FEEL LIKE MARKETING"
Tom Fishburne

Find vej

Organic Growth ApS
Strandlodsvej 44
2300 København S