Skip to main content

5 grunde til, hvorfor din virksomhed bør have en virksomhedsprofil på Google

Maria Grønvall
8. september 2022

Om dit mål er at få mere trafik på din hjemmeside og generere salg eller flere besøgende i din forretning, kommer du ikke udenom, at Googles forskellige services er nogle af de vigtigste steder, du kan bruge energi og tid på at optimere og udnytte – og Google Business Profile er et af dem. Herunder finder du 5 konkrete grunde til, hvorfor din virksomhed bør have en virksomhedsprofil på Google, samt hvor vigtigt det er, at den er opdateret og udnyttet den til fulde. 

Men først…

Hvis ikke Google Business Profile ringer en klokke, kan det være, at Google My Business gør. Google My Business har nemlig skiftet navn til Google Business Profile.

I slutningen af 2021 offentliggjorde Google, at Google My Business ville skifte navn til Google Business Profile, og at Google derfor ville udfase Google My Business appen i løbet af 2022. Google Business Profile giver mindre virksomheder mulighed for at håndtere deres virksomhedsprofil direkte i Google Søgning og Google Maps

Og hvad kan Google Business Profile så?

Inden internettet og digitale medier brugte folk De Gule Sider til at finde telefonnummeret på en elektriker eller adressen på frisøren inde i byen. Google Business Profile har præcis samme funktion – og meget mere til!  Google er som oftest det første sted brugeren og potentielle kunder søger efter oplysninger om din virksomhed, og hvis ikke de nødvendige oplysninger er tilgængelige via Google Business Profile, så går de muligvis andre steder hen. 

En opdateret Google Business Profile sikrer din virksomheds synlighed, når brugeren laver en søgning, som relaterer sig til din ydelse/dit produkt, samt at relevante information som åbningstider, telefonnummer, hjemmeside m.m. er nemt tilgængelig for potentielle kunder. 

Nu hvor vi har fået det på plads, så lad os komme videre til, hvorfor det er så drønvigtigt, at du og din virksomhed er tilstede der:

1. Vær let tilgængelig for din målgruppe og potentielle kunder

Potentielle kunder er kun et enkelt klik væk! Kunder og potentielle kunder kan nemlig kontakte dig direkte via Google Business-profilen. Hvis din profil er udfyldt og opdateret korrekt har kunderne mulighed for at kontakte dig direkte via enten opkald, sms eller chatfunktionen. 

2. Undgå, at dine kunder kører forgæves

Forestil dig, at du selv er på jagt efter et specifikt produkt. Du laver en lynhurtig google-søgning, hvor du finder en forretning, som sælger, det du skal bruge, og så kører du afsted til den adresse, der står på Google. Men når du kommer frem, er der lukket – fordi ejeren af forretningen ikke har fået opdateret deres nye åbningstider. Eller værre endnu – forretningen ligger slet ikke på adressen længere, men de har glemt at ændre adressen på Google Business-profilen. Du har spildt din tid og haft en dårlig oplevelse med den pågældende forretning og vil højst sandsynligt finde det produkt, du ledte efter, hos en anden forretning i stedet.  

3. Track vigtigt data

Med en Google Business Profile kan du tracke vigtige data som klik, opkald og bookinger.

4. Giv din målgruppe et godt førstehåndsindtryk

Personliggør din profil med billeder og den rette beskrivelse af din virksomhed, så du sikrer, at potentielle kunder får lige præcis det førstehåndsindtryk, som du ønsker. Du kan uploade lige præcis de billeder, som viser, hvorfor kunderne skal vælge din virksomhed og ikke gå et andet sted hen.

5. Sikr din synlighed på Googles andre services

Google Business Profile “taler” sammen med Googles andre platforme som Google Maps og Google Shopping. Det betyder, at er din Google Business Profile er helt up to date og udnyttet korrekt, sikrer du også, at brugeren støder på dig, når der laves søgninger efter eksempelvis “frisør” i Google Maps eller “kaffemaskine” i Google Shopping.

Med en Google Business Profile kan du kort sagt være nemt tilgængelig for potentielle kunder og give dem et lille indblik i, hvad din virksomhed laver, og hvem I er. Hos Organic Growth er Google Business Profile en del vores strategier, og vi gør meget ud af at pleje vores kunders virksomhedsprofiler.

Vil du i gang med at optimere på din profil? Så tøv ikke med at kontakte os!