Skip to main content

Artikel

Domain rating: En linkbuildingstrategi der sikrer dig autoritet på Google

Hussein Ali
SEO Manager
Strategi

Vores arbejde med SEO trækker ofte tråde langt væk fra jeres hjemmeside, og det sker blandt andet i vores linkbuildingarbejde. Linkbuilding er både en af de mest effektive veje til at øge jeres rangeringer på Google, og så anses en høj domainrating (måleenheden der angiver hvor troværdig og stærk et domæne er) også som et kvalitetsstempel i Googles øjne.

Det kan derfor godt betale sig at lægge en linkbuilding-plan, og det gør vi altid i vores strategier.

Hvad er linkbuilding?

Lad os starte med at slå fast hvad linkbuilding er. Linkbuilding er, kort sagt, når andre hjemmesider linker til din hjemmeside. Linkbuilding er en metode inden for digital markedsføring og SEO, der sigter mod at øge antallet af indgående links til en hjemmeside fra andre hjemmesider. Disse links, også kendt som “inbound links” eller “backlinks”, betragtes af Google som en indikation på en hjemmesides relevans, autoritet og popularitet.

Hvorfor linkbuilding?

Som nævnt ovenfor er linkbuilding en af de helt store rangeringsfaktorer, hvis ikke den største. Ved hjælp af links kan vi skabe værdi til jeres domæne og forøge synligheden på søgemaskinerne samt trejdeparts hjemmesider. Ved at skabe kvalitetsindhold og implementere strategier for at sikre at andre hjemmesider linker til jeres, kan vi forbedre jeres placeringer i søgeresultaterne og øge jeres synlighed online.

Linkbuilding er en kerne i Googles algoritmer

Linkbuilding har været til stor debat, men en ting er sikkert. Det er, at links stadig er en af Googles kernealgoritmer – se mere i denne video om linkbuilding.

Matt Cutts: ”It turns out backlinks, even though there’s some noise and certainly a lot of spam, for the most part are still a really, really big win in terms of quality for search results.”

Ud fra Googles egne test har de konklurderet, at links stadig er et udtryk for kvalitet i søgeresultatet. Indtil det modsatte er bevist, vil Google fortsat bruge links som et stort element i deres kernealgoritmer. Derfor bør man ikke stoppe med at bygge links til sin hjemmeside, men derimod gøre det på en smart og sikker facon, og det kan vi med vores linkbuildingplaner hjælpe jer med.

Forskellige varianter af linkbuilding og hvordan vi bruger dem

Der er mange forskellige linkbuilding-metoder, der kan benyttes for at opnå succes. Når vi skræddersyer en linkbuilding-plan til jer, vil det altid være med udgangspunkt i jeres behov og ønsker samt vores ekspertise. Her kan du læse om forskellige varianter af linkbuilding, samt hvordan vi arbejder med dem hos Organic Growth for at øge antallet af links til jer.

Citation building

Med citation building menes der, at man opretter sin virksomhed med navn, adresse og telefonnummer på forskellige hjemmesider. Det er som regel hjemmesider, der har fokus på byer eller brancher.

Directories

I sammenhæng med linkbuilding refererer “directories” typisk til online kataloger eller registre, hvor websteder kan blive opført sammen med deres URL’er og beskrivelser. Disse kataloger kan være generelle eller specialiserede og kan omfatte alt fra branchekataloger til regionale registre.

Outreach

Hvis man vil skaffe stærke og troværdige links til din hjemmeside, så er ens samarbejdspartnere et rigtig godt sted at starte. Som en del af vores strategi vil vi derfor bede jeres samarbejdspartnere om at linke til jeres side. Dette kan også ske som led i en unlinked mentions analyse, hvor vi går ind og finder de hjemmesider, der nævner jer ved navn, men som endnu ikke har fået sat det rette link op.

Konkurrentanalyse

Når vi foretager en konkurrentanalyse med udgangspunkt i linkbuilding, går vi ind og kigger på jeres nærmeste konkurrenters backlink-profil. Det gør vi for at se, om vi kan oprette de samme links og på den måde styrke jeres domainrating.

Betalte links – hvad er det?

De ovenstående typer af linkbuilding kaldes også for gratis links, og det kan være en rigtig god start, hvis man med et skarpt budget skal ud over stepperne på Google. Det kan dog på sigt betale sig at købe sig til kvalitetslinks, og når vi foreslår det, vil det være som en del af jeres allokerede budget eller som et ekstra tilkøb.

Digital strategi, der skaber resultater

Efter mange års tæt samarbejde med et hav af alsidige kunder fra vidt forskellige brancher, har vi fået et unikt indblik og ved præcist, hvordan vi kan hjælpe dem med at skabe resultater og nå deres mål og drømme gennem digital markedsføring.

Vi er klar til at dele denne viden med dig og tilbyder vores sparring, strategiske viden og rådgivning. Du siger bare til.