Skip to main content

Artikel

Hvordan kan du gøre migrering til en sikker proces?

Robin Lau
Webdesigner
Strategi

Hvis I gerne vil miste jeres placeringer på Google og lade alt det hårde arbejde gå tabt i forbindelse med lanceringen af jeres nye hjemmeside, så skal I ikke lade os stå for jeres migrering. Vi er nemlig eksperter i succesfuld migrering af data, og sørger i processen for at alt jeres værdifulde indhold kommer med over på jeres nye hjemmeside. Det kan have store konsekvenser for jeres synlighed på Google, hvis I ikke tager de rette forholdsregler i en migreringsprocess. I værste fald kan I risikere at miste både besøgstrafik og synlighed. Ræk ud til os og hør mere om, hvordan vi kan hjælpe jer med migreringen af jeres hjemmeside.

Hvad er migrering?

En migrering indebærer store ændringer i en hjemmesides tekniske platform, struktur, indhold og design. Det kan for eksempel omfatte:

  1. Redesign af hjemmeside
  2. Sammenlægning af to hjemmesider
  3. Nyt eller opdateret CMS-system
  4. Nyt domænenavn eller skift fra HTTP til HTTPS
  5. Ændring af struktur på webadresse
  6. Ændringer i indhold på hjemmesiden

Migrering og SEO hænger uløseligt sammen

Når Google rangerer en hjemmeside for dens relevans, sker det på baggrund af en lang række kriterier. De fordeler sig henholdsvis på teknik, indhold, links og brugersignaler. Lad os én for én gennemgå kriterierne herunder – vi er vant til at lave samme øvelse, når vi hjælper vores kunder med migreringer af deres hjemmesider.

Teknik

Fundamentet på jeres hjemmeside er teknikken og hele forudsætningen for at opnå succes med SEO er, at teknikken ikke driller. Der må altså ikke være tekniske fejl på hjemmesiden, som forringer kvaliteten af hjemmesiden og i sidste ende forhindrer Google i at indeksere hjemmesiden. Det sørger vi for at få rettet op på forud for en migrering.

Indhold

Indholdet på hjemmesiden skal være søgeordsoptimeret, forståeligt og relevant for den valgte målgruppe. Er dette ikke tilfældet, kan Google rangere hjemmesiden dårligere, da den ikke besvarer brugerens forespørgsel. Vi sørger altid for at skrive søgeordsoptimeret, forståeligt og relevant indhold til jeres hjemmeside.

Links

Din hjemmeside rangerer højere, hvis den har en høj domainrating. Et link er en slags anbefaling af jeres hjemmeside, og såfremt I har en høj domainrating, vil Google opfatte jeres hjemmeside som troværdig. Det sørger vi for med vores skræddersyede linkbuilding-planer.

Brugersignaler

Et brugersignal er med andre ord kundens færden på jeres hjemmeside. Har I en hjemmeside, der er både brugervenlig og konverteringsoptimeret, vil Google opfatte det som et tegn på, at jeres hjemmeside er god og dermed rangere den højere. Vi laver både UX-anbefalinger og konverteringsoptimeringer for at sikre, at jeres potentielle kunder bliver til betalende kunder.

Trin for trin til en succesfuld migrering

Når en hjemmeside skal migreres, kræver det grundig forberedelse og forventningsafstemning. Hvis I udtrykker et ønske om at lancere en ny hjemmeside, tager vi en samtale om, hvorvidt det er en god idé. Vi vil selvfølgelig hjælpe jer, men vi vil også gerne give jer kvalitetsrådgivning, og som eksperter på området har vi et indgående kendskab til, hvornår det er en god idé at lave store ændringer, og hvornår det er en god idé at holde stand. Det kan for eksempel være, at I foreslår lancering af en ny hjemmeside op til jeres højsæson, og det vil være et eksempel på en situation, hvor vi vil råde jer til at afvente.

Herunder har vi samlet de vigtigste ting, en migrering skal have for at blive en succes.

Rollefordeling til projektet

Vi står for migreringen af jeres nye hjemmeside, men vi kan ikke gøre det alene. Det er nemlig en tværfaglig opgave, og det er derfor vigtigt, at vi inden projektets start har fordelt rollerne i blandt os. Følgende roller skal afklares:

  • Projektleder
  • Webudvikler
  • Grafisk designer
  • Content manager
  • SEO manager
  • Marketingmedarbejder

Ofte vil flere af rollerne være varetaget af samme person, og det er også helt fint, så længe alle er klar over deres konkrete ansvarsområder, så vi kan få det bedste samarbejde og den bedste arbejdsprocess.

SEO-holdets rolle

Når vi, som SEO-bureau, skal rådgive jer i den kommende migrering, har vi først og fremmest hjemmesidens SEO-værdi for øje. Derfor foretager vi altid en grundig analyse og eksekvering af jeres hjemmeside og påpeger og udbedrer de fejl, vi finder. Det gør vi udelukkende for at sikre jeres allerede eksisterende besøgstrafik og synlighed på Google. Vi er jeres faste samarbejdspartner under hele migreringen, og holder en tæt dialog med alle, der er en del af projektet. Vi er nemlig lige så interesserede, i at denne migrering lykkes.

Hjemmesidens opbygning

Ofte skal hjemmesiden opbygges på ny i forbindelse med lanceringen. Der hersker derfor en række forholdsregler, som er en rigtig god idé at have styr på forinden migreringen. Det drejer sig om følgende:

Kanonisering

Kanonisering drejer sig om, at hver enkelt underside på hjemmesiden kun kan fremkaldes med én url. Har din hjemmesides undersider flere forskellige url’s, har det store konsekvenser for hjemmesidens synlighed på Google. Det er derfor vigtigt, at I beslutter, om jeres domæne skal skrives med eller uden www.

Vi er snart tilbage-side

Det er altid godt at gøre opmærksom på, hvorfor jeres hjemmeside for en kort periode er out of order, og derfor anbefaler vi, at I laver en “Vi er snart tilbage”-side. Her kan I ligeledes indsamle e-mailadresser ved at lade potentielle kunder følge med i udviklingen via et nyhedsbrev. Ved at oprette sådan en side kan SEO-arbejdet på den nye side faktisk også påbegyndes før tid. Der kan nemlig allerede oprettes links til siden.

Url-struktur

Hjemmesidens url-struktur bliver afgjort af, hvor meget af det allerede eksisterende indhold, der skal flyttes over på den nye hjemmeside. Genbruger I alt indholdet, skal strukturen være den samme, men foretager I store ændringer i indholdet, skal de gamle sider redirectes til de nye sider, så I ikke mister placeringer.

Optimering af indhold

Når vi laver en migrering i samarbejde med jer vil en af vores Content Managers, i samråd med jer, lave en prioritering af det allerede eksisterende indhold. Det er nemlig ikke nødvendigt at flytte indhold med over, hvis:

  • Indholdet ikke er relevant for jeres virksomhed
  • Indholdet ikke har trukket tilstrækkeligt med besøgende
  • Der ikke forefindes nogle eksterne links til indholdet
  • I har indhold på siden om det samme, som desuden konverterer bedre
  • Indholdet ikke har et specifikt formål
  • Indholdet ikke matcher den nye menustruktur

Med udgangspunkt i det ovenstående kan man lave tre lister:

  1. Skal flyttes
  2. Skal ikke flyttes
  3. Skal forbedres før det bliver flyttet

Overførsel af indhold

Når listen med det prioriterede indhold er lavet, skal der lægges en plan for selve overførslen af indholdet. De gamle url’er skal for eksempel omdirigeres til de nye url’er for at undgå at miste potentielle kunder.

Schema.org-markeringer

Ved hjælp af Schema.org-markeringer bliver det nemmere for Google at finde relevant information fra jeres hjemmeside. Det kan for eksempel bruges til at forbedre synligheden af jeres produkter, brugeranmeldelser, medarbejdere i firmaet, begivenheder eller jeres adresse. Det er nemt at integrere på den nye hjemmeside, men ikke desto mindre rigtig vigtigt.

Menustruktur

For at sikre en god brugervenlighed på jeres hjemmeside, spiller menustrukturen en stor rolle. Vores webdesigner vil foretage en grundig UX-gennemgang for at sikre at jeres nye hjemmeside er både enkel, overskuelig og letforståelig.

Behold gammel hjemmeside

I selve migreringsprocessen anbefaler vi altid, at I beholder den gamle hjemmeside, indtil den nye hjemmeside står knivskarpt. Det betyder helt konkret, at I for en periode skal administrere to websites, men det er hele “besværet” værd, da I sikrer en konstant trafik til jeres hjemmeside. Vi sørger for at holde styr på begge sider, hvis I lader os stå for migreringen af jeres nye hjemmeside.

Lancering

I forbindelse med den endelige lancering vil vi være i tæt dialog med jer. Vi lægger en plan med deadlines, hvor vi løbende holder hinanden opdateret på processen. Det er vigtigt, at vi bliver informeret om eventuelle ændringer i planen, så vi kan tilpasse os.

Digital strategi, der skaber resultater

Efter mange års tæt samarbejde med et hav af alsidige kunder fra vidt forskellige brancher, har vi fået et unikt indblik og ved præcist, hvordan vi kan hjælpe dem med at skabe resultater og nå deres mål og drømme gennem digital markedsføring.

Vi er klar til at dele denne viden med dig og tilbyder vores sparring, strategiske viden og rådgivning. Du siger bare til.