Artikel
Pull og push marketing – hvad er den bedste løsning?

Caroline Sølver

Forskellen på push og pull marketing
Push-markedsføring
I push-markedsføring tager virksomheden initiativet ved at “skubbe” sit budskab ud til kunderne. Dette kan omfatte initiativer som reklamer, salgsfremmende kampagner, direkte mails og e-mails til en købt eller erhvervet kontaktliste. Målet er at skabe opmærksomhed og interesse blandt potentielle kunder ved at præsentere dem for virksomhedens produkter eller tjenester, selvom de måske ikke aktivt søger efter dem på det pågældende tidspunkt.
Push-markedsføring fokuserer på at “skubbe” produktet eller budskabet ud til kunderne uden at vente på, at de aktivt søger efter det.
Pull-markedsføring
I pull-markedsføring skaber virksomheden en tilstedeværelse, der tiltrækker kunderne til sine produkter eller tjenester. Dette opnås typisk gennem indholdsmarkedsføring, søgemaskineoptimering (SEO), sociale medier, blogs og andre former for inbound marketing. Målet er at skabe værdifuldt indhold og etablerede online- eller fysiske destinationer, hvor kunderne kan søge information og få svar på deres spørgsmål. Pull-markedsføring fokuserer på at “trække” kunderne til virksomhedens produkter eller tjenester ved at skabe værdi og opbygge tillid.
Hvordan laver vi en push pull strategi?
I praksis kan en effektiv markedsføringsstrategi omfatte elementer fra både push- og pull-tilgange, da de hver især kan være effektive i forskellige scenarier og for forskellige målgrupper. En succesfuld push-strategi og en succesfuld pull-strategi vil begge have karakteristika, der passer til deres tilgang.
En succesfuld push-strategi indeholder
- Målrettet kommunikation
- Et klart budskab
- Konsistens
- Call to action
Vi starter i samarbejde med jer med at identificere jeres målgruppe og derfra nøjagtigt skabe skræddersyet indhold eller budskaber, der er relevante for dem. Dernæst fastsætter vi jeres overordnede budskab. Det skal være klart, præcist og overbevisende for at fange målgruppens opmærksomhed i konkurrence med andre reklamer og forstyrrelser. Og uanset om det er gennem online reklamer, direkte mails eller salgsfremmende kampagner, skal jeres push-kommunikation være konsistent på tværs af alle kanaler for at forstærke budskabet. Det kan vi hjælpe med via vores indholdsaktivering, hvor vi omdanner SEO-tekster til SoMe-tekster. Derudover skal alle jeres initiativer have indarbejdet klare opfordringer til handling (CTA’er) i jeres budskaber for at guide modtagerne til at udføre den ønskede handling, f.eks. at købe et produkt, deltage i en kampagne osv.
Vi evaluerer løbende resultaterne af vores push-strategi for at måle dens effektivitet, og foretager derfra justeringer baseret på feedback og dataindsigter for at optimere ydeevnen.
En succesfuld pull-strategi indeholder
- Kvalitetsindhold der er SEO-optimeret
- Engagement
- Autoritet og troværdighed
- Kontinuitet
Vi skaber værdifuldt, relevant, SEO-optimeret og engagerende indhold, der tiltrækker og fastholder målgruppens opmærksomhed og adresserer deres behov og problemer. Vi skaber mulighed for engagement gennem vores indholdsaktivering, der omdanner SEO-tekster til SoMe-opslag. Vi sørger for, at I bliver positioneret som eksperter inden for jeres specifikke branche. Og så løber vores planer som udgangspunkt hen over 12 måneder, hvorfor vi kan fastholde en kontinuitet i vores arbejde. Det er særligt effektivt, da pull-strategien vil være mere tidskrævende, men til gengæld også mere effektiv.

Digital strategi, der skaber resultater
Efter mange års tæt samarbejde med et hav af alsidige kunder fra vidt forskellige brancher, har vi fået et unikt indblik og ved præcist, hvordan vi kan hjælpe dem med at skabe resultater og nå deres mål og drømme gennem digital markedsføring.
Vi er klar til at dele denne viden med dig og tilbyder vores sparring, strategiske viden og rådgivning. Du siger bare til.